Midsommarhelg i Dalarna

Midsommar i Dalarna är något jag för alltid kommer vara tacksam att jag får uppleva. Även om det oftast nu för tiden är lugna kvällar och firande, så är det ändå så otroligt härligt med denna tid på året och att få en möjlighet att umgås med hela fina familjen. För både syrran och brorsan med familjer var hemma i Falun. 
Jag och brorsdöttrarna började dagen med att baka en cheezecake som vi skulle äta till efterrätt  under middagen. Flickorna hade fått så otroligt fina bakkläder av en kompis till svägerskan - förkläde, mössa och grytlappar/handskar. De här tjejerna är så vana att hjälpa till i köket, för både deras mamma och pappa älskar att baka. Fick bra hjälp, även om de börjat hamna i den där åldern nu när det är mycket syskongnabb också. 
Lite senare dök även syrran och familjen upp och syrran tog på sig att fixa blomsterkransar åt alla som ville ha. 
Det blåste mycket, men än en gång hade syrran bra hjälp av brorsdöttrarna som är fullkomligt förälskade i båda sina fastrar. Tur jag och syrran både är lika och väldigt olika. 
Framåt kvällskvisten blev det dags att tillsist åka på majstångsresning. I år valde vi att åka till Vika, för systerdotterns faster ville så himla gärna gå i "tåget" med Meja - finklädda i folkdräkt. Det är första gången M har denna dräkten på sig - en Oredräkt som både jag och syrran (och många av våra kusiner) haft när vi var små. Tror även att hon älskade att ha den på sig för att hon förstod att hon var så fin i den och att folk uppskattade det. A och C var också så otroligt somriga i vita matchande klänningar. 
A och M lekte så himlars bra i helgen. De är ganska nära i ålder - just nu är båda 3 år - och det är så roligt att se hur de blir bättre och bättre vänner för var gång de ses. 
Så vi begav oss till Vika. Litet och gemytligt och alldeles lagomt. En liten regnsskur kom, men inte tillräcklig för att skrämma bort oss. Upp for majstången utan problem och sen blev det dans. 
Syrran och lilla minstingen F som också fick prova på masdräkt, men den är liiiite för stor än så länge. 
 
På midsommardagen var vi nog alla lite lagomt nervösa inför den stora matchen på kvällen och de flesta av oss laddade under hela dagen. Barnen, morfarfar, bror och svåger hade olika versioner av matchtröja på sig. 
Brorsonen J och farfar/morfar/pappa sorterar cd-hyllan. 
Och A och M i fina tröjor. 
 
Det blev ju en helt otroligt spännande match och så otroligt hjärtskärande att förlora i den sista minuten. Men än är inte VM över. Det som däremot kastade en mörk sorti över allt var det enorma hat som dök upp i sociala medier efter matchen och framförallt mot Jimmy Durmaz och hur många som hänvisade till/taggade att rösta på sd i höstens val. Jag undrar jag varför sd fortsätter att hävda att de inte är rasister när så många som röstar på dem är rasister och tycker att sd stöder deras tankar. Usch för rasism och kvinnohat. 
Jessica Högberg
2018-06-25 @ 11:21:38
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Vilja fina bilder! Här är så tråkigt!😭

Jessica Högberg
2018-06-25 @ 11:22:04
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Inte här utan HAT




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett liv, en dans, en dröm

Mitt perfekt operfekta liv som jag egentligen älskar...men som ständigt utmanar mina gränser. Här skriver jag om träning, matlagning och bakning, jobbet som byggnadsantikvarie, nya utmaningar och äventyr, dejting och hur en får omvärdera livet när utmattningssymptomen slår till.

RSS 2.0