På helgutflykt

Helgen spenderades hemma hos syrran och hennes familj i Örebro. Älskar att vara hos mina syskon och mysa med syskonbarnen (nu till helgen åker jag till Stockholm och kramas med brorsbarnen) - det är mycket anledningen till att jag orkar skratta och ändå må så pass bra som jag gör.
 
Syrran var så sugen på en utflykt, så vi kikade upp Pershyttan och Nora som möjliga resemål. Pershyttan för att jag hade hört talas om denna bergsmansby som också är ett kulturreservat och Nora för att Pershyttan ju ligger "i" Nora - så varför inte passa på att utforska den staden också. Gick ju ganska snabbt att få reda på att det ju fanns något som hette Nora glass - och glass älskar vi ju.
 
Så jag, syrran och systerdottern for iväg lördagmorgon. Varmt och soligt. Första stopp var Pershyttan, denna välbevarade Bergsmansby! 
(null)
Gammal vattenledning som förde vattnet till ett stort vattenhjul som gav energi åt stånggången som syns mellan staketet och vattenrännan här. Som föredetta guide vid Falu gruva var detta mycket intressant att se eftersom liknande konstruktioner fanns vid Falu gruva förr, men är idag rivet! 
(null)
Fina och tillgängliga vandringsmöjligheter! 
(null)
Fina hus! 
(null)
Spännande passager...
(null)
Vackra industribyggnader! 
(null)
Sen åkte vi till Nora och käkade lunch och köpte glass! 
(null)
Min älskade syster och systerdotter och jag! 
emma
2018-06-12 @ 19:34:43
URL: http://nouw.se/islycka

vad fint!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett liv, en dans, en dröm

Mitt perfekt operfekta liv som jag egentligen älskar...men som ständigt utmanar mina gränser. Här skriver jag om träning, matlagning och bakning, jobbet som byggnadsantikvarie, nya utmaningar och äventyr, dejting och hur en får omvärdera livet när utmattningssymptomen slår till.

RSS 2.0