Pridetider och vackra regnbågar

Kan någon förklara för mig vad det är som är så provocerande med regnbågsflaggan och att visa att man stöder de mänskliga rättigheterna att få älska vem man vill? Har sett så många företag/organisationer/personer som uppdaterat sina profilbilder med att lägga regnbågen bakom och skriva "Happy Pride" och på i princip allas bilder så har det dykt upp någon sur kommentar som hävdar att de tycker det är så tråkigt att ALLT måste bli politik. Politik? Sen när blev människors lika värde politik? Att uppfattningen att alla människor har ett lika värde skulle vara en åsikt, ett val en gör? 
 
Ja visst finns det folk som gör det till att val, men det tycker jag är helt knäppt eftersom du inte kan välja vem du älskar? Om du tänder på män eller kvinnor eller både och? Om du känner att du är fast i en kropp som du inte känner dig hemma i? Om du inte känner dig som man eller kvinna? Det här är inga val, det är något vi är. Det är inte som om du en dag vaknar upp och bestämmer dig för att idag ska jag bli homosexuell? Eller ja, det har säkert hänt, men jag tänker att det absolut INTE hör till det vanlliga. 
 
I vilket fall så har jag alltid försökt inkludera öppenhet och jämlikhet i mitt vardagliga liv, jag försöker att inte låta folk komma undan med att häva ur sig dumheter i form av sexistiska och homofoba skämt eller fördomar som oftast inte betyder något i sammanhanget. Vad gör du?
(null)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett liv, en dans, en dröm

Mitt perfekt operfekta liv som jag egentligen älskar...men som ständigt utmanar mina gränser. Här skriver jag om träning, matlagning och bakning, jobbet som byggnadsantikvarie, nya utmaningar och äventyr, dejting och hur en får omvärdera livet när utmattningssymptomen slår till.

RSS 2.0